Wednesday, December 29, 2010

jangan minum susu soya, minum la susu kambing!

Susu kambing higoat.

Ni bukan segmen memapromosi produk ehh. Ni Cuma nak cerita pengalaman aku minum susu kambing nie. Rasa die tawar, tapi lemak lemak. Memang sedap la kan. Takde bau kambing pun. Rase susu. Tapi aku cakap, rasa die memang sedap. Aku tak tipu. Aku memang suka gila minum susu nie tiap tiap pagi. Bila dah minum tu, rasa macam bertenaga je. pastu rasa ringan je. dulu aku selalu jugak la sakit kepala. Time cuaca panas je, mesti sakit kepala. Tapi sekarang da kurang sikit la. Rasanye sebab semenjak aku minum susu tu kot. Sekarang ni, aku dah tak layan susu soya. Sebab aku penah terbaca dulu pasal susu soya ni boleh mengakibatkan penyakit ape ntah. Lagi pun yang sarankan minum susu soya tu, yahudi. So, lebih baik minum susu kambing. Amalan Rasulullah. Lebih bermanfaat. Meh sini aku bagitau sikit pasal susu kambing. Sumber, mesti la encik google tersayang.

"1) Merawat Kencing Manis
 2) Kebas Kaki dan Tangan
3) Sakit Jantung dan Darah Tinggi
4) Migrain
5) Gastrik
6) Semput
7) Asma (Lelah)
8) Masalah Keletihan
9) Acute Anemia
10) Masalah Kulit
11 Tulang Belakang Reput
13) Masalah Ketika Mengandung
14) Angin Ahmar
15) Masalah Ketika Kelahiran
16) Insomnia
17) Susah Buang Air Besar ; Buasir

Kajian Saintifik
Kajian telah mendapati susu kambing adalah Susu Yang Terbaik selepas susu ibu kerana mengandungi sumber nutrien seperti berikut:
• Tenaga
• Protein
• Lemak
• Karbohidrat
• Gula
• Kalsium
• Zat Besi
• Vitamin A
• Vitamin B2
• Vitamin C
• Vitamin D
• Vitamin B12
• Asid Folik
• Inositol
• Sodium
• Potassium

Ramai juga yang telah mengamalkan Susu Awal Lembu sebagai pemakanan tambahan, tetapi yang mana lebih baik, adakah Susu Lembu atau Susu Kambing? Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa:
1. Susu Kambing tidak mengandungi Protein Kompleks (Alpha-casein &; Beta-casein Protein) = penyebab utama alahan
2. Kandungan Asid Lemak Rantaian Pendek dalam susu kambing lebih tinggi berbanding dalam susu lembu
3. Molekul Lemak dalam susu kambing lebih halus &; mudah dihadam berbanding susu lembu
4. Proses pencernaan untuk susu kambing hanya memerlukan 20 minit sahaja berbanding susu lembu yang memerlukan lebih 2 jam
5. Sama seperti susu ibu pH susu kambing beralkali berbanding susu lembu yang asidik
6. Kandungan gizi dalam susu kambing lebih tinggi berbanding dalam susu lembu:-
• Protein 2.1 kali ganda
• Kalsium 2.2 kali ganda
• Zat Besi 2.0 kali ganda
• Potasium 2.1 kali ganda
• Vitamin A 3.8 kali ganda
• Garam Galian 2.0 kali ganda
• Selenium paling tinggi berbanding semua jenis susu”

Ni la sedikit sebanyak khasiat dia. Tapi, perubahan yang aku dah rasa, kurang sikit rasa sakit kepala. Lagi satu, bila aku stress aku minum susu nie. Aku jadi tenang sikit la. Memang betul kalau tak percaya, korang try sendiri. Aku bukan pengedar nak promote korang beli barang aku okayhh. Aku cuma nak kongsi sikit pengalaman. Benda baik, nak buat ape simpan sendiri kan? Share dengan orang lagi bagus. Ramai dapat manfaat.

Okay ni segmen iklan pulak ehh. Takde sape bayar pun, aku sesaje nak promote. Kalau korang nak beli, cari la stokis ke ape. Jangan tanya aku tau. Sebab aku tak jual.

“Kini terdapat cara mudah untuk meminum susu kambing. Anda tidak perlu risau bagaimana untuk simpan susu kambing bagi mengekalkan kesegaran, bau yang tidak menyenangkan. Penemuan terbaru susu kambing dalam bentuk tepung yang dinamakan Hi Goat keluaran Syarikat HR Marketing Sdn. Bhd. yang dijamin Suci dan Halal. Susu Tepung Hi Goat adalah unik dan terbaik kerana:
• Pertama di pasaran
• Rasa yang enak
• Penyediaan mudah dan segera
• Sesuai untuk semua
• Bau yang menyenangkan
• Tanpa gula
• Tiada bahan pengawet dan pewarna Organik”

3 comments:

aNnE said...

anne suka minum soya dlu..tp bila tahu je benda ni terus anne kurangkan..haha

~yayaLOVA~ said...

bagus bagus. yaya terus stop. da tanak minum lagi. takutt.ngee~

Amir said...

Soya tetap dihati.....wlau i lelaki..kulit i putih gebu akibat amalanya..x yah hbis duit sgt...mesin sendiri or beli kat mkcik yg jual originalnya x letak ais..minum suam2 kurg gula....sodap n x perlu Colagen mahal2 lagi....