Sunday, December 19, 2010

cukur jambul ? amalan bidaah.

cukur jambul ? td mase dlm kete, mak ngan ayah berbincang psl amalan cukur jambul. sebab akak sepupu ade nak buat majlis cukur jambul anak die. ayah, dengan sekeras2nya membangkang tindakan tersebut. mak bukan nak backing sape2 la, cuma die tak puas hati la ngan cara ayah membangkang tuu. so, aku pun agak keliru, betul ke amalan cukur jambul ni bidaah ? so, aku pun google. 
      utk pengetahuan anda semua, menurut syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tak wujud, n tak selari ngan sunnah Nabi Muhammad s.a.w. lebih mengejutkan, amalan ni juga dipercayai berasal dari kepercayaan masyarakat hindu. ape yang jelas pd zaman nie, kebanyakan org melayu tak cukur rambut anak dorg sampai botak. tp buat upacara cukur jambul sbg adat turun temurun. lepas tu rambut tu nanti di masukkan dalam buah kelapa. ape rasionalnye ? orang dulu2 kate, supaya kepala budak tu sejuk. ohh, apekah ? bg aku, kalau nak sejuk, mandikan je la budak tuu.hehe.
       amalan yang sebenarnye, Islam menggalakkan rambut bayi tu dicukur hingga botak supaya kekotoran  yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat.
      mengikut sunnah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, jatuh hari ketujuh diadakan akikah pastu bagi nama dan cukur rambut mereka berdua. rambut tu ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan disedekahkan kepada fakir miskin.
      memandangkan terdpt bbrapa pkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, maka ulama berpendapat, mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat

okayy, sekarang baru lah aku tau. so, jgn la wat amalan tu lagi okayy.

No comments: