Tuesday, November 9, 2010

shut ur big mouth !

sila diam kalu kau memang tak tau ape yang da berlaku sebenarnya. okayy la, da lama aku pendam benda nie. rasa nak meletup dah. sebelum tu, aku mintak maaf la ye. bukan niat aku nk burukkan kau. tp nie pengajaran yang aku nak kongsikan bersama. tak payah la tau sape org tu. cukup la sekadar tau org tu org dekat ngan aku. 


pengajaran pertama.
kalu kau tertekan pun, tak payah la nak mengamuk2. aku tak suka. aku terganggu. nak mengamuk pun senyap2 jela. tak payah la smpai amukan kau tu menyakitkan hati aku. aku terganggu kau tau tak ? aku tak suka terkejut. yang kau nie, sikit2 nak jerit macam org tak betul. aku tau kau tertekan, tp tak payah la sampai bg tekanan kat orang lain. biasa la sbg student. aku pun tertekan. tp tade la sampai nak ganggu dan sakitkan hati orang lain. selama nie aku senyap je, aku sabar je. tp hari nie aku dah tak boleh sabar. kalu tak luahkan atas blog nie, mungkin aku akan jadi benci kau. so, aku memang tak suka nak tanam rasa benci tu kat sape2. then, baik aku luahkan dengan cara macam nie. yang paling penting, kita kan orang Islam. ape salahnya kalau tertekan tu kau istighfar banyak2. kan sejuk cikit hati tu. ni tak, kau menjerit mcm org mintak lempang tu nape. kalu ikutkan hati aku, memang da lama aku sound ko. tp aku masih ingat nilai peradaban kita sebagai manusia.  tp kau ? kalu nak sound aku sesuka hati je kan. tanpa fikir ape kesan kata2 kau tu kat aku. sumpah, aku rasa nak marah. tp aku tau, aku sadar aku sapa.


pengajaran kedua.
dulu aku rasa hormat sgt kat kau. tp sekarang aku tak tau dah cara cmna nak hormat kau. sebab kau yang buat mcm tu. aku tak nak. tp kau paksa aku kan. yang aku paling terasa bila kau tertekan. then aku cakap cmni 'rileks laa. jgn tertekan sgt' aku nk sambung 'ingat Allah, istighfar byk2'. tapi belum sempat aku bgtau kau dah potong 'kau diam'. sumpah ! aku sgt terasa. kat mana kau tengok kedudukan aku smpai aku tak boleh nak bagi nasihat kat kau? aku pun manusia, kau pun manusia kan ? so nak ape lagi ? kita semua sama, yang membezakan kita adalah amalan kita. ye, aku kurang amalan. kau lebih. tp salah ke aku nak bg nasihat sikit ? mana akal kau sebagai manusia yang beragama Islam ? rasional la ckit wehh. tp, bila aku ada masalah, kau sound aku. tanpa kau tanya kedudukan masalah aku.. kau terus blame aku. kau tak tau ape kedudukan cerita sebenar. tp kau ngan bangga, terus sound aku. mane pegi akal fikiran kau mase tu ? aku terasa. aku rasa terpempam. rasa macam ada batu besar duk atas kepala aku. kau tau ke ? kau tak tau kan ? sebab kau tak penah tanya. kau fikir kau punya tertekan je. selama nie, kau penah nampak aku mengamuk2? kurangkan? semua orang ingat aku nie macam tade masalah sebab selalu hepi. tp kau tak tau ape yg dalam hati aku nie. aku memang marah. aku memang tertekan. tp aku tau, manusia yang lemah iman nya adelah manusia yang tak pandai kawal kemarahan. aku tanak jadi manusia macam tu. 


tolong la wahai kawanku. aku juga manusia biasa. aku tak sempurna. sama seperti kau. aku tegur nie atas sebab aku sayang kan kau. aku tak mau orang lain terasa ngan sikap kau tu. kita sama2 manusia. so, jaga la nilai peradaban sebagai manusia yang bertamadun. terima la teguran orang sekeliling. sebab orang sekeliling macam cermin. mereka akan tunjuk apa yang mereka nampak. terimalah teguran untuk membina jati diri manusia yang cemerlang

No comments: