Thursday, July 4, 2013

Your Health is Priceless

Assalamualaikum.

Have you had your shake today? hihi Sihat ke korang? Kalau tak sihat, pegi minum air masak banyak2. In Shaa Allah cepat sembuh nya. Lagi banyak minum, lagi banyak kencing, lagi cepat la toksin dikeluarkan.

Okayy faham tak fakta kesihatan kita ni bernilai sangat sangat sebenarnya. Sangat sangat sangat. Please jangan takut untuk melabur demi kesihatan masa depan kita. Sebab kalau dari sekarang tak jaga kesihatan, kelak kalau dah dapat penyakit lagi sakit nak membayar harganya.

Tak payah cari jauh jauh. Aku nampak depan mata aku sendiri. Mak aku sendiri, dia kena penyakit buah pinggang puncanya dari penyakit kencing manis dan darah tinggi yang dia hidap dari muda dulu. Tahu tak, kos rawatan dia sangat sangat mahal. Oleh kerana buah pinggang dah tak berfungsi, maka terpaksa lah pergi dialisis untuk cuci darah. Sebelum prosedur nak cuci darah tu, kena buat tapak atau fistula. Kos untuk buat fistula tu bukan seratus dua ratus ye. Beribu okay. Beribu. Nak nak mak aku jenis saluran dah mengecil sebab dah bertahun kot kencing manis. Kali pertama buat, tak jadi sebab fistula tu tak hidup. Kali kedua baru dapat. Satu kali buat dah seribu dua ribu. Dua kali buat? Okayy then lepas fistula tu dah matang baru boleh buat dialisis. Sekali dialisis kena dalam RM200 lebih. Okay korang bayangkan seminggu kena cuci 3 kali. Dan, sebulan kena cuci dalam 12 kali. Total cost untuk sebulan plus minus RM2400. Bersamaan dengan gaji seorang eksekutif. Okay dapat tak point yang aku nak tunjukkan sebenarnya. Faham tak kalau kita sakit sebenarnya banyak sangat nak guna duit.

Dan ada lagi satu kisah yang aku rasa menyayat hati. Ada sorang makcik ni dia pun buat dialisis sekali kat tempat mak aku tu. Makcik ni seorang janda yang kematian suami. Anak dia kecik lagi. Sorang je. Takde adik beradik lain. Makcik ni ada gout yang dimana kena bergerak sana sini pakai kerusi roda. Tambahan pulak kena cuci darah 3 kali seminggu. Makcik tu ada masalah dengan kaki dia. Kena operate untuk betulkan balik tempurung lutut dia yang dimana memakan belanja plus minus RM12000. Ya Allah besar sangat amount tu. Nampak tak point nye kat sini. Satu aku sangat kesian kat anak makcik tu. Kecik lagi. Dah hilang ayah, emak pulak sakit. Maksudnya macam mana dia dapat kasih sayang daripada mak dia? Please jom kita jaga kesihatan demi anak2 kita. Satu lagi point yang aku nak sampaikan adalah, lebih baik invest duit sekarang masa kita sihat, duit habis boleh dicari, kalau dah sakit nanti dah la susah nak cari duit, duit pulak habis nak merawat sakit.

Pointnya kat sini, aku bukan nak jual produk ye. Aku nak sebarkan nutrisi. Aku nak bantu korang yang ada masalah dan aku nak menyeru, please jom jaga kesihatan. Jaga makan. Semua orang pun tahu, makanan tu punca penyakit, perut tu sarang penyakit. Carilah makanan yang baik untuk badan kita, untuk kesihatan kita. Susah zaman sekarang ni kita nak jumpa makanan yang betul2 berkhasiat yang lengkap dengan nutrisi. Boleh ke korang nak dapatkan hidangan lengkap dengan sumber vitamin n mineral semua dalam satu kali makan?

So kalau susah sangat, aku ada cadangan makanan untuk korang dapat satu hidangan lengkap sumber vitamin n mineral dan 55 nutrien.


Okay so macam mana nak dapat product ni? Boleh contact aku kat 012-7329260. In Shaa Allah aku akan bantu. Aku akan coach and consult korang dari segi cara pemakanan semua ye. Jangan berkira untuk kesihatan. Tanam dalam hati, simpan dalam dalam, demi kesihatan yang baik yang Allah bagi, jaga betul2 jangan sia siakan. Kesihatan tu anugerah Allah untuk kita. Macam contoh, ada orang bagi korang hadiah. Then korang tak hargai, biarkan macam tu je, so korang fikir orang tu akan bagi lagi hadiah? Fikir dalam dalam ye. 


No comments:

Daisypath Friendship tickers